صفحه اصلی سوالات حقوقی پیام های کاربران امور موکلین برنامه هفتگی
وكالت آن لاين ( آنلاين ) | وکیل | سایت وکیل | وکالت | سایت وکالت | وب سایت وکیل | وکیل دادگستری | وکیل با سابقه |دفتر وکالت | مشاوره حقوقی | مشاوره آنلاین حقوقی | مشاوره تلفنی با وکیل | مشاوره تلفنی حقوقی | مشاوره با وکیل | قبول کلیه دعاوی حقوی | بانک قوانین ایران | فروشگاه کتاب نرم افزار حقوقی  
 
 
حقوق بین المللی کیفری
عنصر روانی و حقوق بین المللی کیفری و حقوق کیفری ایران
توانبخشی حرفه ای و پیشگیری از بزهکاری
متون حقوقی به زبان انگلیسی
سیاست جنایی جرایم علیه اشخاص حمایت شده بین المللی
اصول قانونی بودن جرایم و مجازات ها در حوق بین المللی کیفری
مبانی حقوقی جرای بین المللی ایران
مجموعه مقالات همایش ابعاد حقوقی تحریم های بین المللی شورای امنیت
جایگاه رکن روانی در مسئولیت کیفری
جملات مفید حقوقی
آیا می‌دانید؟ دادخواهی حق مسلم هر فرد است و هر کس می تواند به منظور دادخواهی به دادگاه‌های صالح مراجعه نماید؟
کانون وکلای اصفهان
کانون وکلای دادگستری منطقه اصفهان
کانون وکلای مرکز
کانون وکلای دادگستری مرکز
اسکودا
اتحادیه سراسری کانونهای وکلای دادگستری مرکز
کانون وکلای آذربایجان غربی
کانون وکلای دادگستری آذربایجان غربی
کانون وکلای آذربایجان شرقی
کانون وکلای دادگستری آذربایجان شرقی
روزنامه رسمی
روزنامه رسمی
کانون سر دفتران و دفتر یاران
کانون سر دفتران و دفتر یاران
کانون کارشناسان رسمی
کانون کارشناسان رسمی دادگستری استان تهران
کانون وکلای کرمانشاه و ایلام
کانون وکلای دادگستری کرمانشاه و ایلام
کانون سر دفتران
کانون سر دفتران ازدواج و طلاق
کانون وکلای گلستان
کانون وکلای دادگستری گلستان
کانون وکلای همدان
کانون وکلای دادگستری همدان
کانون وکلای قم
کانون وکلای دادگستری قم
کانون وکلای خوزستان
کانون وکلای دادگستری خوزستان
کانون وکلای بوشهر
کانون وکلای دادگستری بوشهر
کانون وکلای مازندران
کانون وکلای دالدگستری مازندران
کنگره ملی وکلا
کنگره ملی وکلا
مجلس شورای اسلامی
مجلس شورای اسلامی
کانون وکلای بین الملل
کانون وکلای بین الملل
انتشارات
اتشارات جنگل
 
 
 
مجازات اعدام و حقوق بشر، لزوم تمسک به قرآن کریم
تاریخ انتشار : 24-12-1392

مجازات اعدام و حقوق بشر، لزوم تمسک به قرآن کریم

دبیرکل سازمان ملل متحد در اظهارات اخیر خود وضعیت حقوق بشر در ایران از جمله موضوع اعدام را مورد اعتراض قرار داده است. در اینکه از حیث مبانی و فلسفه حقوقی میان پارادایم حاکم بر سازمان ملل متحد که بطور عمده مبتنی بر آموزه های اومانیستی است با آموزه های حقوقی اسلام تفاوت های زیادی به ویژه در خصوص مجازات اعدام وجود دارد ، شکی نیست.

بدیهی است کنار گذاشتن مبانی اعتقادی و موازین اسلامی علاوه بر الزامات شرعی از حیث حقوقی نیز به ویژه با عنایت به اصل چهارم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ، از سوی قوای قانونگذاری و قضایی و اجرایی کشور ایران امری متعذر است. بنابراین تفاوت در دیدگاه ها و به تبع آن عملکرد ها در باب حقوق بشر و از جمله در خصوص مجازات اعدام ، امری اجتناب ناپذیر است. حتی در میان کشورهای غیر اسلامی نیز جنبش لغو مجازات اعدام ، مورد اتفاق نظر واقع نشده است. به طوری که هنوز در کشورهایی مانند ایالات متحده آمریکا، اعدام یک مجازات قانونی است و اجرا می شود. اما یک نکته قابل تامل اینجاست و اینکه آیا جامعه حقوقی ایران به ویژه اساتید و دانشمندان این رشته و فقیهان و به تبع آنان نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مقامات قضایی ، تاکنون توانسته اند از تمامیت اصول ، قواعد و احکام حقوق بشر اسلامی رونمایی کنند یا خیر؟ آیا می توانیم ادعا کنیم به درستی ظرفیت ها و توانمندی های آموزه های اسلامی در باب سیاست جنایی و به خصوص مجازاتها و در راس آن مجازات اعدام را به خوبی کشف و تبیین کرده ایم؟ در این میدان برخورد اندیشه ها، بی تردید قرآن سزاوارترین منبع برای درک حقایق اسلامی است. با توجه به حجیت ظواهر قرآن و اینکه این کتاب مقدس و آسمانی برای تامین سعادت دنیا و آخرت انسان ها نازل شده و پیامبر اسلام(ص) رحمه للعالمین لقب گرفته اند، بی تردید قرآن باید به عنوان اولین و بالاترین منبع درک رویکرد مکتب اسلام در خصوص حقوق بشر و از جمله مجازات اعدام مورد تمسک و توجه جامعه حقوقی جمهوری اسلامی ایران قرار گیرد. یکی از آیاتی که رویکرد اسلام نسبت به اعدام را به روشنی ترسیم می کند؛ آیه 32 سوره مبارکه مائده است. خداوند می فرماید: ... مَن قَتَلَ نَفْسًا بِغَیْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسَادٍ فِی الأَرْضِ فَکَأَنَّمَا قَتَلَ النَّاسَ جَمِیعًا .... در این آیه شریفه خداوند قتل نفس را تنها در مورد دو دسته از مجرمین ؛ یکی قاتل عمدی و دیگری مفسد فی الارض ، مجاز شمرده است و تمسک به سفک دماء در خارج از این دو مورد را نهی کرده است. به طوری که کشتن یک انسان را معادل کشتار تمامی انسان ها دانسته است. همچنین در آیه 33 سوره مبارکه اسراء می فرماید : ... فَلاَ یُسْرِف فِّی الْقَتْلِ ... زیاده روی در قتل و اعدام مورد منع خدواند قرار گرفته است. نکته بارزی که در ارتباط با موضوع مورد بحث حاضر از این آیات الهی درک می شود اینکه ؛ در رویکرد اصلی و بنیادین مکتب حیات بخش اسلام ، مجازات اعدام به عنوان یک استثنا و نه اصل پذیرفته است. زیرا خداوند، اعدام بی مورد یک نفر را به منزله کشتار تمامی انسان ها می داند. شایسته است بپذیریم قبل از اینکه حقوق عرفی عنوان جنایت علیه بشریت را در دادرسی نورنبرگ 1945 ابداع کند ، این معنا در قرآن مجید وجود داشته است. این آیه شریفه در تبیین سیاست جنایی تقنینی و قضایی و اجرایی نظام جمهوری اسلامی ایران در باب اعدام ، می تواند و باید مورد اهتمام قوای سه گانه ایران قرار گیرد. از سوی دیگر رسالت جامعه حقوقی ایران به ویژه حقوقدانان و فقها و مفسران در تبیین دقیق مساله، غیر قابل انکار، بلکه امری ضروری است. نگاهی اجمالی به مجموعه قوانین جزایی ایران اعم از مصوبات قبل و بعد از انقلاب اسلامی ، نشان می دهد فراوانی تمسک قانونگذار به مجازات اعدام تا حدی قابل اجتناب است. به نحوی که مقنن می تواند در مواردی ضمن رعایت موازین شرع انور، مجازات دیگری را جایگزین مجازات اعدام نماید. بی تردید حکم حیات بخش قصاص نفس که مایه حیات جامعه بشری است و البته با تکنیک های ویژه ای مورد تشریع توسط خداوند متعال قرار گرفته است، همچنین مصادیقی که نمونه بارز و غیر اختلافی افساد فی الارض هستند، به حکم آیه شریفه ذکر شده وضعیت خاص خود را دارند. در این راستا تشکیل کمیسیونی تخصصی متشکل از حقوقدانان جزایی و فقیهان جهت بازنگری و بررسی کیفرشناختی و جرم شناختی و فراوانی اعدام در گستره قوانین ایران می تواند نتایج مطلوبی را در پی داشته باشد. بدین ترتیب می توان ضمن رعایت موازین شرع مقدس، نظام جمهوری اسلامی ایران را تا حد زیادی به استانداردهای بین المللی تجهیز نمود. استانداردهایی که با تدقیق و تدبر و تفکر بیش از پیش در گستره مفاهیم قرآنی و سیره نبوی(ص) و علوی(ع)، شاید خاستگاه بسیاری از آنها پیش از آنکه حقوق غربی باشد، ریشه در مکتب نورانی اسلام داشته باشد.

دريافت فايل

نظر شما

نام * :
پست الكترونيكي * :
وب سایت :
نظر *:
  کد امنیتی را وارد نمایید :
اختصاصي براي مدير سايت ( درصورت انتخاب اين گزينه نظر شما در وب سايت ديده نخواهد شد )
لطفا از ارسال سوالات حقوقي در این صفحه خودداری نمائید . به سوالات حقوقي در این بخش پاسخ داده نمیشود .

سوالها و مشاوره حقوقی
صفحه اصلي
بیوگرافی
پيام هاي كاربران
گالري تصاویر
برنامه هفتگي
سايت هاي مرتبط
یک نکته از این معنی
امور موکلین
مقالات
نمرات دانشجویان

پست الکترونیک
momeni_law@yahoo.com
سایت های حقوقی
دانشکده حقوق دانشگاه تربیت مدرس
دانشکده حقوق دانشگاه تهران
دانشکده حقوق دانشگاه شهیدبهشتی
دانشگاه شیراز
دانشگاه علامه طباطبایی
دانشگاه پیام نور
سامانه یادگیری الکترونی دانشگاه پیام نور
پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
پایگاه نشریات الکترونیکی دانشگاه تهران
دانشگاه الازهر مصر
خبرگزاری دانشجویان ایرانی
پایگاه علمی آکسفورد
مدرسه حقوق مک گیل
مدرسه حقوق هاروارد
حقوق تکزاس
حقوق آکسفورد
مدرسه حقوق برکلی
حقوق دانشگاه ییل
دوماهنامه حقوق دانشگاه بوستون
وزارت دادگستری
پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری اسلامی ایران
مرکزمشاوران حقوقی قوه قضائیه
مرکز پژوهش های مجلس اسلامی
نهاد سازمان ملل متحد در ايران
بانك قوانين دادگستري تهران
معاونت حقوقی امور مجلس
اداره کل بورس و امور
سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران
پایگاه اطلاع رسانی دولت
سایت خبری تابناک
پایگاه اطلاعات علمی
انجمن علمی حقوق ورزشی ایران
مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی
دیوان کیفری بین المللی
دیوان عالی کشور افغانستان
دادگاه کیفری بین المللی برای یوگسلاوی سابق
دادگاه کیفری بین المللی رواندا
دادگاه کیفری بین المللی سیرلئون
دادگاه فوق العاده کامبوج
دادگاه ویژه لبنان
اسناد سازمان ملل
شبكه حقوق
موسسه پژوهش های حقوقی شهردانش
بانک اطلاعات نشریات کشور
جست و جوي قوانين روزنامه رسمي
روزنامه هاي ايران
مجله قضاوت
کتابخانه ملی ایران
westlaw
findlaw
قوانين فرانسه
قوانين انگلستان
سايت حقوقي نور
سايت حقوقي وكالت
حقوق ایران به زبان انگلیسی
پایگاه خبری پارسینه
حقوق نفت و گاز دکتر حقیقی
پژوهشکده باقرالعلوم
قانون عقوبات مصر
کتب فقهی
سايت استاد محقق داماد
سايت حقوقي دكتر تركستاني
یادداشت و اخبار حقوقی حمید غلامی
یادداشت های حقوقی محمد باهو
مرجع تمام مقالات حقوقی
بازپرس
وبلاگ احقاق
فقه پلی است برای حقوق
ایران داوری
وبلاگ حقوقی حسین گرامی
وبلاگ حقوقی حقیقت
وبلاگ حقوقی محمد امین بهمنی
وبلاگ حقوقی محمد حسن آزادی خواه
وبلاگ حقوقی محمد رضا متین فر
وبلاگ حقوقی برزو علیپور
اخبار و مقالات حقوقی